Oudere man en vrouw fietsen vrolijk samen door het park.

Zorgen over oudere mensen die elektrisch fietsen

Dat traumachirurgen zich zorgen maken over oudere mensen die elektrisch fietsen, is volgens VeiligheidNL terecht. Recente cijfers uit het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL, kenniscentrum voor Letselpreventie, tonen aan dat het aantal bezoeken aan de spoedeisende hulp (SEH) in verband met ernstig letsel door een fietsongeval onder 55-plussers de afgelopen tien jaar (2013-2022) met 54 procent is gestegen.

“Bezoek spoedeisende hulp na fietsongeval 55-plussers met ernstig letsel flink gestegen” – Martijntje Bakker, Directeur-bestuurder, VeiligheidNL.

Letsel Informatie Systeem (LIS)

De cijfers uit LIS benadrukken ook de ernstige gevolgen van deze ongevallen. Van de 55-plussers die ernstig letsel opliepen, liepen drie op de tien hersenletsel op (29 procent) als gevolg van het fietsongeval.

Fietsers van 55 jaar en ouder waren in 2022 verantwoordelijk voor 38.500 SEH-bezoeken. Dit is 43 procent van het totaal aantal fietsers dat in 2022 op de SEH-afdeling is behandeld.

Cijfers uit een LIS-vervolgonderzoek uit 2020-2021 laten zien dat de meerderheid van alle 55-plussers die zich op de SEH liet behandelen op een elektrische fiets (58 procent) reed ten tijde van het ongeval. We verwachten niet dat dit aandeel in 2023 gedaald is.

Hoe kunnen elektrische fietsers het risico op een ongeval verkleinen?

Fietsen draagt bij aan een gezond leven en moedigt VeiligheidNL daarom aan. Wel kunnen mensen met een e-bike het risico op een ongeval verkleinen door hun fietsgedrag en -snelheid aan te passen aan de verkeerssituatie en toestand van de weg. Houd je te allen tijde aan de snelheidsbegrenzing van een e-bike (25 km/h).

Bewuste deelname aan het verkeer

Voor alle leeftijden geldt dat bewuste deelname aan het verkeer van belang is voor ieders veiligheid. Voor ouderen (55+) draagt versterking van de spierkracht en het doen van balansoefeningen bij aan veilig gebruik van de (elektrische) fiets.

Tot slot is het dragen van een fietshelm aan te bevelen: het vermindert de kans op hersenletsel met 30 procent.

Verdiepende onderzoek

De hierboven genoemde cijfers zijn nieuw. VeiligheidNL is nog bezig met het verdiepende onderzoek en zal daarom in het najaar meer cijfers bekend maken over onder andere toedracht van SEH-bezoeken naar aanleiding van ongevallen met de (elektrische) fiets.

2 gedachten over “Zorgen over oudere mensen die elektrisch fietsen”

  1. De o gevallen met ebikes worden volgens meer veroorzaakt door jpngeren die daarop veel te snel rijden en niet uitkijken waar ze rijden
    I

  2. Veel ouderen fietsen veel te hard. Met een normale fiets, fiets je tussen de 16 á 20 km/u. Met een elektrische fiets (minimale ondersteuning) 20 á 22 km/u. Alleen veel mensen (vaak wordt ik ingehaald door vrouwen) rijden maximale ondersteuning en hoogste versnelling. Dan rij je gauw 26 á 27 km/u. Wanneer er dan iets onverwachts gebeurd dan kunnen ze dat niet afreageren.
    Tegenwoordig heb je ook steeds meer speed pedelecs en fat bikes. Die gaan ook steeds harder. Ook voor de andere weggebruikers kunnen ze de snelheid niet goed inschatten, hoe snel de fiets eraan komt. Dan krijg je dus een onverwachte situatie.
    Er is ook altijd geleerd om te anticiperen. Maar die fietsers rijden hard op kruizingen af, doe het even wat rustiger aan zodat men (jij ook fietser) kan anticiperen op de situatie.
    Ander punt is natuurlijk: Als er iets onverwachts gebeurd dan is meestal de fietser het dupe.
    De maatschappij is meer van een sociale veranderd in een egoïstische. Tegenwoordig is het meer ikke, ikke. Ik heb voorrang, ik heb haast, ik vind dat anderen hetzelfde moeten vinden als ik. Je ziet het aan alle demonstraties (gevechten tegen politie + hulpverleners).
    Mijns inziens is dat ontstaan toen met name de ziekenfonds en particulier is afgeschaft? Men kon klikken op welke voorwaarden je kon kiezen. “Mijn vrouw is niet zwanger, kan dat nou niet anders? van Bennie Jolink” reclame.
    Ik dacht altijd: ik heb niks en betaal voor de ouderen die wel wat hebben. Ik hoop dat als ik zover ben dat ze ook betalen voor mij?
    We gaan het zien. Haha, er is de laatse 50 jaar veel veranderd ten goede en ten slechte. Fingers crossed!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *