Kinderen brengen meer tijd achter schermen door, dat is zorgelijk. Weinig buitenlicht en veel dichtbij kijken kan op de langere termijn ernstige bijziendheid veroorzaken, ofwel hoge myopie. Als we niets doen, is hoge myopie in 2050 de belangrijkste oorzaak van blindheid en slechtziendheid in Nederland.
Uit recent onderzoek van het Oogfonds blijkt dat meer dan de helft van de ouders weet dat de hoeveelheid schermtijd invloed heeft op de ogen van hun kind. Dat aantal is te laag! Het advies: 20-20-2; daar red je je ogen mee!
20-20-2; Daar red je je ogen mee!
Om kinderogen gezond te houden, heeft het Oogfonds met steun van CooperVision Specialty EyeCare de campagne ’20-20-2; daar red je je ogen mee!’ ontwikkeld, speciaal voor kinderen én hun ouders. De leefregel:
- Na 20 minuten dichtbij kijken, 20 seconden in de verte kijken, 2 uur per dag buiten zijn.
- Meer informatie is te vinden op: www.20202.nl
Campagne 20-20-2
De campagne is op zaterdag 10 juli van start gegaan en bestaat uit meerdere onderdelen. Zo hebben oogzorgspecialisten door heel Nederland een speciaal informatiepakket ontvangen, waarmee zij het gesprek aan kunnen gaan over myopie en de 20-20-2 regel.
Ook vragen TikTok influencers op een ludieke manier aandacht voor #ffwegkijken.
Zo te Zien
Van 10 juli t/m 31 oktober 2021 staat het zintuig ‘zien’ centraal in NEMO Science Museum. In de nieuwe familietentoonstelling Zo te Zien kunnen bezoekers ontdekken hoe ogen werken, waarom zicht soms bedriegt en hoe iemand met een visuele beperking kan zien.
In de tentoonstelling ontdekken bezoekers hoe bijzonder én kwetsbaar je ogen zijn. Deze bewustwording kan het begin zijn van meer aandacht voor ogen op jonge leeftijd.
De tentoonstelling Zo te Zien wordt mede mogelijk gemaakt door BankGiro Loterij, Bartiméus Fonds, het Oogfonds, CooperVision Specialty EyeCare en Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden.
- Fotocredits: NEMO Science Museum – Zo te Zien – Foto: DigiDaan.