Gedeeltelijke boekcover van het boek Angst, wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn van auteur Wendy de Pree.

Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn

Uit cijfers van de GGZ blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders te maken krijgt met een angststoornis. In Nederland zou ongeveer 15 tot 20 procent van de jongeren onder achttien jaar met een angststoornis kampen. Preventie speelt hierbij een grote rol en het is dan ook heel belangrijk dat angst al bij jonge kinderen wordt opgemerkt en aangepakt.

Voorlichting aan opvoeders

Een goede voorlichting geven aan opvoeders is vaak even effectief als de behandeling van kinderen zelf, zo blijkt uit onderzoek. Psycholoog en gedragstherapeut Wendy de Pree schreef vanuit die optiek het boek ‘Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn’, waarin ouders, leerkrachten, opvoeders en hulpverleners leren om met kleine stapjes zelf toe te passen wat nodig is om de angst van kinderen te verminderen.

Behoeften van het angstige kind

De onderliggende behoeften van het angstige kind vormen daarbij de leidraad. Door te zorgen voor basisveiligheid, verbinding met onszelf en met het kind en coregulatie van zijn emoties en stress, ervaart het angstige kind meer controle en komt er ruimte vrij in zijn hoofd voor meer helpende gedachten en gedrag.

Praktische gids

‘Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn’ is geen quick fix, maar een praktische gids waarin je ontdekt wat angst doet met kinderen én met jou, wat de belangrijkste tien behoeften van deze kinderen zijn en hoe je hen hierin kunt ondersteunen en begeleiden.

Het boek bied concrete tools en eenvoudige strategieën aan, zodat je als (groot)ouder, leerkracht, opvoeder of hulpverlener samen met het kind op zoek kunt gaan naar wat écht helpt om met meer (zelf)vertrouwen in het leven te staan.

Als volwassenen

“Wanneer kinderen angstig zijn, wordt ons eigen alarmsysteem als volwassenen mee geactiveerd en proberen we vaak om zo snel mogelijk de rust terug te laten keren. In een poging om het kind te beschermen, proberen we oplossingen te zoeken en de emotie kleiner te maken: ‘Je hoeft niet bang te zijn’, ‘Probeer het maar, het is niet zo eng’, ‘Zeg dan wat er is, dan kan ik je helpen!’.

Verwachtingen

Vaak verwachten we dingen van kinderen die we als volwassene zelf niet beheersen: dat ze hun emoties kunnen herkennen en uiten, hulp kunnen vragen en aannemen, met negatieve gedachten kunnen omgaan en hun gestresste lichaam gauw tot rust kunnen brengen. Bij het overwinnen van hun angsten, verwachten we dat zij het harde werk gaan doen, en wij hen waar nodig daarbij zullen helpen.

Terug naar de basis

“In dit boek keer ik terug naar de basis van opvoeden en de functie van angst bij kinderen: het installeren van veiligheid via verbinding en afstemming. Een centrale rol is dan ook weggelegd voor ons als volwassenen”, licht Wendy de Pree toe.

Het begeleiden van kinderen vraagt veel van ouders en leerkrachten en komt vaak bovenop de berg van andere ‘moetjes’. Je ‘moet’ ook nog een warme, aanwezige, voorspelbare, consequente, rustige en ontspannen ouder of leerkracht zijn. Dat is niet vanzelfsprekend. In dit boek ligt de nadruk dan ook op mild en zorgend zijn naar jezelf.

“Elke aanstaande ouder zou zichzelf dit boek cadeau moeten doen tijdens de zwangerschap zodat ze kunnen starten met een sterke basis van rust, verbinding en emotieregulatie”, zegt Wendy de Pree.

Wendy de Pree

Wendy de Pree is de oprichter van expertisecentrum Leer Positief Denken. Als psycholoog en gedragstherapeut heeft zij meer dan 25 jaar ervaring in het werken met kinderen, ouders en leerkrachten. Zij is een veelgevraagd spreker over mentaal welzijn en is ook online erg actief om psychologische kennis te vertalen naar duidelijke, praktische handvatten.

Boek kopen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *