alcoholconsumptie

Roes, Jeanneke Scholtens

Roes, een verslavende zoektocht naar genot

Auteur en toekomstonderzoeker Jeanneke Scholtens is geboren met een fikse verslavingsgevoeligheid en heeft daarom een fascinatie voor alles wat genot brengt. Zij gaat in haar boek Roes op zoek naar het antwoord op de vraag: waar kun je roes vinden zonder genotsmiddelen? Op zoek naar roes De dag van de ommekeer was donderdag 23 mei, nu 2,5 jaar geleden. De dag …

Roes, een verslavende zoektocht naar genot Lees verder »

Man aan de bar met glas bier

Alcoholgebruik bij tieners beïnvloedt hersenontwikkeling

Uit nieuw onderzoek blijkt dat alcoholgebruik bij jongeren samenhangt met een versnelde afname van de zogeheten grijze stof in de hersenen. Deze stof is belangrijk om bepaalde cognitieve functies zoals aandacht en geheugen optimaal te kunnen uitvoeren.  Het onderzoek is uitgevoerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden en Vrije Universiteit Amsterdam met steun van de Hersenstichting.   Alcoholgebruik “Uit het onderzoek blijkt dat jongeren die regelmatig alcohol …

Alcoholgebruik bij tieners beïnvloedt hersenontwikkeling Lees verder »

nordic walking

Voorstellen voor extra maatregelen Nationaal Preventieakkoord

Experts op het gebied van preventie en leefstijl hebben maatregelen voorgesteld die volgens hen kunnen helpen om problematisch alcoholgebruik en overgewicht verder te verminderen. Het invoeren van belasting op suikerhoudende dranken, het afschaffen van btw op producten uit de Schijf van Vijf en alleen alcoholverkoop bij slijters zijn enkele van die extra maatregelen. Onderzoek De …

Voorstellen voor extra maatregelen Nationaal Preventieakkoord Lees verder »

alcoholmarketing

Impact en effect van alcoholmarketing

Alcoholmarketing leidt in het algemeen tot meer alcoholgebruik, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente naar aanleiding van het Nationaal Preventieakkoord. Bestaande kennis over alcoholmarketing is systematisch geordend en er is in kaart gebracht welke kennis nog ontbreekt. Conclusies uit het onderzoek Alcoholmarketing leidt tot meer alcoholgebruik, ook bij minderjarigen. Voor deze conclusie is …

Impact en effect van alcoholmarketing Lees verder »